Wednesday, May 11, 2011

10 petua utk insan yg brgelar SUAMI

1. Isteri adalah manusia


Mereka adalah kaum wanita yang penuh dengan perasaan emosi. Apabila mereka reda dan bahagia dengan setiap perkara yang mereka lakukan, maka perasaan mereka tenang dan gembira. Namun, jika mereka tertekan dengan apa yang berlaku, emosi mereka mulai berkecamuk dan sering ingin mencari jalan keluar daripada masalah yang mereka hadapi.


2. Dengar pendapat isteri


Suami isteri perlu sering bertukar-tukar pendapat tidak kira taraf pendidikan atau profesionalisme mereka. Isu semasa boleh dijadikan sebagai 'ice-breaking'. Kemudian, berbincanglah mengenai hal rumah tangga dan masa depan. Suami boleh bertanyakan pandangan isteri mengenai masalah kerjanya. Malah, isteri tentu berminat hendak mengetahui 'gosip' pejabat selepas seharian berhempas pulas di rumah. Dari situ isteri dapat mengenali karektor rakan pejabat suami secara tidak langsung.


3. Beri pujian kepada isteri


Jangan lokek memberi pujian kepada isteri dengan mengatakan dia cantik dan kemas. Pujian ini penting untuk menaikkan semangat isteri tatkala semangatnya hilang dan luntur. Memanglah wajar isteri penat jika dia terpaksa bangun pagi seawal lima pagi bagi memastikan semuanya beres demi kemudahan suami dan anak-anak. Kemudian tidur pula paling lewat kerana sibuk menyediakan persiapan untuk esok hari.


4. Menganggap pasangan seperti diri sendiri


Menganggap pasangan sebagai diri sendiri yang harus dihargai, dibelai, dihormati, disayangi dan dikasihi. Semua orang suka dibelai dan dikasihi lebih-lebih lagi pasangan suami dan isteri. Mengapa selepas berkahwin cinta tidak sehangat sewaktu bercinta. Inilah yang sering diabaikan oleh kebanyakan pasangan. Sedangkan pasangan anda adalah cermin diri anda sendiri. Ke mana juga anda pergi potret wajahnya perlu anda bawa bersama. Jika ini diamalkan selalu, rumah tangga akan menjadi bahagia.


5. Ingat tarikh penting


Manusia memang suka dihargai dan dikejutkan dengan pemberian hadiah oleh sesiapa saja apatah lagi daripada orang yang disayangi. Jika suami seorang yang prihatin dan menyayangi isterinya, apalah salahnya jika dia memberikan hadiah kepada isterinya. Hadiah tidak perlu terlalu mahal. Cukup sekadar seutas jam atau sehelai tudung sempena meraikan hari lahir. Jika 'budget' anda tidak mencukupi, sekuntum bunga dan sekeping kad sudah memadai. Hati isteri akan tersentuh dengan pemberian hadiah dan lebih terharu jika anda sempat menulis sepatah dua kata penghargaan di dalamnya seperti "Terima kasih di atas segala pengorbanan sayang selama ini".


6. Penuhi hajat isteri


Bukan semua hajat isteri boleh dipenuhi oleh suami. Jika isteri berhajatkan sebuah mesin basuh atau mesin jahit, suami mungkin terpaksa berfikir dua atau tiga kali sebelum memenuhinya. Bagaimanapun, jika anda tidak berjaya memenuhi hajat isteri untuk masa yang terdekat, simpanlah hajat isteri anda itu dan tunaikanlah apabila anda berpeluang kelak. Bukankah pemberian itu melambangkan anda suami yang amat menghargai pengorbanan isteri?


7. Bantu ringankan tugas isteri


Suami perlu turun padang membantu isteri, jika setiap hari isteri anda bertungkus lumus memasak, membasuh dan mengemas rumah. Jika anda tidak mahir memasak makanan yang berat seperti lauk pauk cukup sekadar menggoreng ikan atau telur. Cuba perhatikan isteri anda yang sedang menikmati makanan yang anda masak. Tentu dia berasa gembira dan tersenyum.


8. Isteri bukan pembantu rumah


Kebanyakan suami menganggap kerja rumah adalah tanggungjawab isteri 100 peratus. Walhal dalam Islam sendiri tidak ada hukum yang mengatakan bahawa isteri wajib melakukan kerja rumah. Cuma, ajaran Islam mengatakan wanita berkahwin yang taat dengan suami dan Tuhan, menjaga harta dan maruah suami dengan sebaik akan dijamin masuk syurga. Itu saja. Atas jaminan inilah ramai wanita tidak berkira dengan kerja rumah yang mereka lakukan selama ini.


9. Bawa isteri berehat


Kebanyakan suami menganggap berjauhan daripada isteri adalah suatu kebebasan baginya kerana isteri tidak dapat menghidu apakah yang dilakukan di belakangnya. Kini, anda cuba terbalikkan situasi ini. Sentiasa bawa isteri berjalan-jalan dan berehat di tempat peranginan yang menarik. Walaupun ia nampak remeh, setiap isteri pasti akan menghargai saat manis itu.


10. Ciuman khas untuk isteri


Cuba anda tanya diri sendiri bilakah kali terakhir anda mencium dahi isteri anda ketika dia berehat selepas begitu penat bekerja. Tahukah anda ciuman anda di dahi atau kucupan di bibirnya dapat menghilangkan segala kepenatan dan tekanan pada dirinya hari itu. Begitulah kuatnya kuasa ciuman suami kepada isteri.


Utk insan yg ku panggil SAHABAT

Sesekali jadilah kwn yg mendengar
dr hanya yg bercerita
Ambillah masa utk memahami hati
dan perasaan kawan
kerana dia juga seorang manusia
dia juga ada rase taku,
ade rasa bimbang, sedih dan juga kecewa
dia juga ada kelemahan
dan dia juga perlukan kawan sbg kekuatan
jadilah kita kawannya itu
kita selalu melihat dia ketawa
tp mungkin sebenarnya dia tidak setabah
yg kite sangka
di sebalik senyumannya itu
mungkin banyak cerite sedih yg ingin diluahkan
di sebalik ketenangannya
mungkin tersimpan seribu kekalutan
kite tidak tahu....tetapi jikalau kite cube menjadi sahabat seperti dia
mungkin kite akan tahu....

Result Last Sem dah kuar!!


ooowwwww
result last sem dah kuar
addoooiii
boleh sakit jantung ni bile tnggu result tu
tension je ase
hukhuk
kalau la blh ade pilihan
nak je suh drg simpan result tu n last sem nnt bru bgtau
hikhik
tp nnt xleh la nk improvekn diri plk kn?
adoiii terima la hakikatnye ye cik nazaria
org usaha lebih dpt la lebih...awk tu usaha sikit dptla sikit
bru adil dn saksama
baikkk...hukhuk

so conslusion bile tgk result tu *Alhamdulillah*
senyum smpai ke telinga walaupn xsehebat mane
sedar akn usaha diri so xleh la arap lebih2 kn
hikhik

ape2 pn xsbr nk balik umah
nk mintk something ngn my dad (wlaupn sbnrnye dh mintk)
harap2 la dapatkn....(cpt ramai2 amin kn)=p

short sem nie ade 3 paper
buss com, Ob n company law
so try ur best k naza
hopefully u can smile again n again
but not toooooo tke easy
nanti diri sendir yg rugi*


Terime kasih utk some1 yg sntiase ade disisi...kn dh ku buktikn blh je stdy wlaupn nk mesej + gayut...lalala=)

Dapur Kita =D


ok dapur kita
dorg ckp dapur kita nie ade mknan buffet utk lunch
Rm 7 n blh mkn ape2 saje
mm so niat di hati nie nk la jgk try kn
n then mase blik kl aritu snggah la kejap ngn zana
kedai die kt area ampang wterfront
n kalau xsilap die pn ade buffet breakfst n dinner
try la...mcm2 lauk time lunch tu
dessert pn ade jg=)




Result:
Environment: 5/10
Food: 7/10

Nasi Lemak Cinta Sayang


Okey da lame sgt2 x update blog
bukan ape..tp malas
mood utk menaip xde plk
hukhuk

n now just nk share je
tgk pic pn boleh la ye
lalalal=D


ok,nie time mlm b4 exam...cr tmpt nk lepak + mkn+ stdy=p

menu: macam-macam ada.....hmm...nyum3=)

air yg di order olh kami...(naza,zana n faza)

nasi goreng yam : faza

nasi lemak telur dadar = menu diriku=)

char kuey tiow: tira + iyla

nasi lemak ayam goreng: zana

me + zana

me + zana + iyla

overall:
environment: 8/10
food: 8/10

NZKDF

Daisypath Anniversary tickers

mEnGhItUnG UsIaku

Daisypath Happy Birthday tickers

Chat with me